انقلاب اسلامی در سیر تكاملی خود دارای سبك ادبی و هنری مخصوص خواهد شد
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'محسن مومنی شریف' عصر دوشنبه در آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره داستان انقلاب به سیر تكاملی انقلاب در 30 سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد : مشخصه هر انقلابی است كه با گذشت زمان به سبك ادبی و هنری مخصوص برسد همچنان كه در قرن نوزدهم شاهد اوج رمان بودیم و این نوع ادبیات توانست به صورت كامل آرزو و آمال انسان مدرنیته را به نمایش گذارد.

وی افزود : انقلاب اسلامی نیز در این راستا به صورت ادبی خود باید برسد ، صورت ادبی متناسب با انقلاب و خلق ساختار ادبی كه تبلور یافته روح و تمامیت ویژگی های آن باشد .

مومنی شریف با بیان اینكه در سالهای پس از انقلاب به مدلهایی رسیده‌ایم، گفت: البته هنوز نمی توانیم به آن ادبیات خاص انقلاب اطلاق كنیم اگرچه در بعضی قالبها از جمله رمان و داستان كوتاه غربی تصرفاتی داشته ایم .

رییس حوزه هنری، ادبیات انقلاب را رئالیستی واقع‌گرایانه عنوان كرد و افزود : اوایل انقلاب رئالیزم در ادبیات داستانی تحت‌ تاثیر ماركسیسم قرار داشت . آنچه كه ادبیات انقلاب اسلامی به دنبال آن است رئالیسیم منطبق بر واقعیت است ، رئالیسمی كه ایمان به غیب از جمله شرایط آن به حساب می آِید و اعتقادات و ارزشهای ما نیز در زمره واقعیات محسوب می شود .

وی گفت : هر چه زمان می گذرد نوع نگاه ما به رئالیسم و واقع گرایی با آن چه كه در جهان بینی غربی وجود دارد متفاوت می شود . از نظر نویسنده مسلمان و به ویژه شیعه واقعیت بسیار گسترده تر از آن چیزی است كه امروز با حواس پنجگانه احساس می كنیم.

مومنی شریف خاطر نشان كرد : امروز اگر بخواهیم آرمانهای انقلاب اسلامی را در قالب ادبیات پردازش كنیم چاره‌ای بجز گرایش پیدا كردن به این نوع ادبیات نداریم . البته در این مسیر ممكن است انگ شعار نویسی به ما زده شود اما این مهم نباید عاملی برای دست كشیدن از آرمانهای با باشد .ما نباید میدان را خالی كنیم چرا كه هر كسی بر اساس اعتقادات خود می نویسد .

مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره داستان انقلاب عصر روز دوشنبه با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری ، امیر حسین فردی دبیر علمی جشنواره ، نویسندگان خارجی دعوت شده به این مراسم از كشورهای سوریه ، لبنان ، تركیه وسوریه و اهالی قلم در حوزه هنری برگزار شد.

فراهنگ **1630** 3404





:: برچسب‌ها: خانه , د ,
:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: